Van Abbe en De Stijl


Van Abbe en De Stijl begint met een topwerk uit De Stijl, een terugblik op een belangrijk moment in haar geschiedenis, en eindigt met hedendaagse kunstwerken en objecten die schatplichtig zijn aan de beweging.

Het topwerk van De Stijl is een maquette van de feestzaal van L’Aubette in Straatsburg naar ontwerp van Theo van Doesburg. Het symboliseert een naadloze versmelting van schilderkunst en architectuur. Met deze maquette kijken we terug op de solotentoonstelling van Theo van Doesburg uit 1968 in het Van Abbemuseum, waarvoor verschillende modellen gemaakt werden aan de hand van zijn architectonische voorstellen. De tentoonstelling uit 1968 was een mijlpaal, niet alleen vanwege de rehabilitatie van Van Doesburg die, zoals men toentertijd vond, ten onrechte in de schaduw stond van de schilder Piet Mondriaan. De tentoonstelling probeerde ook het oeuvre en het gedachtegoed van Van Doesburg “voor ‘morgen’ scherp te stellen”, zoals de Italiaanse architect en curator Bruno Zevi in zijn openingstoespraak verwoordde. 

Binnen de kunstbeweging en het gelijknamig tijdschrift De Stijl, opgericht in 1917, stond het zoeken naar essentiële waarheden in de kunst en in vormen van samenleven centraal. Van Doesburg  zag zichzelf als het brandpunt van de veelomvattende vernieuwingen in de schilderkunst, grafische vormgeving architectuur en toegepaste kunst. De maquettes en ontwerpen in Van Abbe en De Stijl laten zien dat zijn werk zich bevindt op het raakvlak van literatuur, kunst, architectuur en design. 

In de tentoonstelling is ook een duidelijke verwijzing naar het ‘morgen’. De visie van Van Doesburg, en meer in het algemeen De Stijl, is te herkennen in de verschillende kunstwerken en objecten die na De Stijl-periode werden gemaakt.  Deze worden in de loop van het Mondriaan tot Dutch Design themajaar een voor een toegevoegd.

Ook de omstandigheden waarin de kunstwerken of objecten tot stand kwamen worden in de tentoonstelling belicht aan de hand van onder meer schetsen, notities, brieven en foto's. Deze verduidelijken de ideeën en opvattingen die in een specifieke tijd leven; of het nu gaat om de jaren twintig, negentig of het heden. Het individuele kunstwerk of object staat centraal, maar nooit op zichzelf. 

Image: Theo van Doesburg, ontwerp Interieur Ciné-dancing van L'Aubette in Straatsburg, (1928) reconstructie 1968, schaal 1 : 4. Collectie Van Abbemuseum, foto Peter Cox

Wanneer

  • dagelijks vanaf 24 juni 2017 t/m 31 december 2017

Reviews

Terug naar overzicht